TİCARİ ELEKTRONİK İLETİ İLE İLGİLİ SORULAR

1-) Ticari Elektronik İleti nedir?
Gerçek ve tüzel kişilerin ticari faaliyetleri doğrultusunda mal ve hizmetlerini tanıtmak, pazarlamak ya da işletmesinin tanınırlığını arttırmak amacıyla elektronik iletişim araçlarıyla yapılan her türlü ticari iletişimi ticari elektronik ileti olarak adlandırılır.
2-) Hizmet Sağlayıcı kimdir?
6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun çerçevesinde; arama, mesaj, e-posta vb. araçları kullanarak ticari iletişim sağlayan gerçek ve tüzel kişiler hizmet sağlayıcı olarak adlandırılmaktadır
3-) Alıcı kimdir?
İşletmeler yani hizmet sağlayıcılar tarafından gönderilen ticari elektronik iletilerin muhatabı olan arama, mesaj ve e-posta gibi iletişim adresi sahibi kişiler alıcı olarak anılmaktadır.
4-) Onay ne anlama gelmektedir?
Onay, hizmet sağlayıcının ticari elektronik ileti gönderimi öncesinde alıcının rızasını almasını ifade eder. Bu rızanın alınması 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun gereğince zorunlu tutulmuştur.
5-) Ret bildirimi veya çıkış hakkı neyi ifade etmektedir?
Alıcının, hizmet sağlayıcıya ticari elektronik ileti gönderebilmesi için vermiş olduğu onayı kaldırması ret bildirimi veya çıkış hakkını kullanması olarak ifade edilir.
6-) Ret bildirimi yaptığımda tarafıma gelen iletiler ne zaman kesilir?
Hizmet sağlayıcılar, alıcının yaptığı ret bildirimini takiben 3 (üç) iş günü içerisinde ticari elektronik ileti göndermeyi durdurmalıdır.
7-) Ret bildirimi yapmamın üzerinden 3 iş günü geçti. İleti almaya devam ediyorum. Ne yapabilirim?
İlgili hizmet sağlayıcı hakkında e-Devlet kapısında yer alan Ticari Elektronik İleti Şikâyet Sistemi üzerinden şikâyet kaydı oluşturabilirsiniz.
8-) Ticari Elektronik İleti Şikayeti içeriğinde olması gereken hususlar nelerdir?
a) Kısa mesaj yoluyla gönderilmiş ise; şikâyetçinin T.C. kimlik numarası, telefon numarası, abonesi olduğu GSM operatörünün adı, iletiyi gönderenin numarası, bu numaranın bulunmaması halinde marka ve işletme adı gibi alfa numerik bilgisi, iletinin gönderilme tarihi, saati, iletinin görsel bir örneği ile şikâyetçinin tacir olması halinde MERSİS numarası, esnaf olması halinde bu durumu belirten ibare yer alır.
b) Elektronik posta yoluyla gönderilmiş ise; şikâyetçinin T.C. kimlik numarası, elektronik posta adresi, şikâyetçiye elektronik posta hizmeti sağlayan işletmenin adı, iletiyi gönderenin elektronik posta adresi, iletinin gönderilme tarihi, saati ve içeriği ile şikâyetçinin tacir olması halinde MERSİS numarası, esnaf olması halinde bu durumu belirten ibare yer alır. İletinin bir örneği başvuruya eklenir.
c) Sesli arama yoluyla yapılmışsa; şikâyetçinin T.C. kimlik numarası, telefon numarası, abonesi olduğu GSM veya sabit hat operatörü adı, iletiyi gönderenin numarası, bu numaranın alınamaması halinde marka ve işletme adı, iletinin gönderilme tarihi, saati ve konusu ile şikâyetçinin tacir olması halinde MERSİS numarası, esnaf olması halinde bu durumu belirten ibare yer alır.
9-) Mevzuat kapsamında olmayan Elektronik İletiler nelerdir?
* Bahis/kumar içerikli iletiler
* Cinsel sohbet içerikli iletiler
* Dolandırıcılık içerikli iletiler
* Siyasi içerikli iletiler
10-) Oluşturmuş olduğum şikâyet kaydını nasıl takip edebilirim?
Ticari Elektronik İleti Şikâyet Sistemi üzerinden şikâyetlerinizin mevcut durumlarını görüntüleyebilirsiniz.
11-) Ticari Elektronik İleti izinlerimi nasıl görüntülerim?
İleti Yönetim Sistemi ekranlarında hizmet sağlayıcılara her bir kanal (sesli arama, kısa mesaj ve e-posta) için verdiğiniz tüm onayları tek bir noktadan görebilir, kontrol edebilir ve reddetme hakkınızı kullanabilirsiniz.
12-) İleti Yönetim Sistemi nedir?
Hizmet sağlayıcıların arama, mesaj ve e-posta gibi farklı tipte ileti izinlerini saklayıp yönetebilecekleri, alıcıların verdikleri izinleri görüntüleyip kaldırabilecekleri, izinsiz gönderimleri şikâyet edebilecekleri, kamunun ise ileti şikâyetlerini ve şikâyete konu iznin durumunu görüntüleyebilecekleri, web sitesi ve mobil uygulama üzerinden hizmet verecek, tüm izinleri zaman damgasıyla kayıt altına alıp güvenli biçimde saklayacak ulusal veri tabanı sistemidir.
13-) Ticari elektronik ileti aldığım bir hizmet sağlayıcıyı izin listemde neden göremiyorum?
İzinleriniz arasında bulunmayıp size ticari içerikli ileti gönderen firmalar için şikâyet hakkınızı kullanabilirsiniz. Şikâyet başvurularınızı, elektronik ortamda e-Devlet kapısı (Ticari Elektronik İleti Şikâyet Sistemi) veya Ticaret Bakanlığı Ticari Elektronik İleti Şikâyet Sistemi Tiss.ticaret.gov.tr üzerinden yapabilirsiniz
14-) İleti Yönetim Sistemini nasıl kullanabilirim?
İleti Yönetim Sistemini İleti Yönetim Sistemi Web, e-Devlet kapısı, İleti Yönetim Sistemi Mobil Uygulaması üzerinden kullanabilirsiniz.
15-) İleti Yönetim Sistemi Web nedir?
Vatandas.iys.org.tr üzerinden ticari elektronik iletilere ilişkin izin ve şikâyet süreçlerinin yönetilmesine imkân tanıyan web platformudur.
16-) İleti Yönetim Sisteminin getirdiği çözümler nelerdir?
İleti Yönetim Sistemi ile birlikte:
• Hangi hizmet sağlayıcıya ne zaman, nerede, hangi iletişim kanalı için izin verdiğinizi görüntüleyip dilerseniz onayınızı kaldırabilirsiniz. Onayı kaldırdığınızda iletişim adresinize ticari elektronik ileti gönderimi durur.
• Şikâyetler artık tek bir veri tabanında toplanır, denetimi kolaylaşır, süreçler hızlanır. Sonuçlanan şikâyetlerinizle ilgili bilgilendirme mesajı alırsınız.
17-) İleti Yönetim Sisteminde kişisel verilerim korunuyor mu ve İleti Yönetim Sistemi ücretli midir?
İleti Yönetim Sistemine yüklediğiniz veriler güvenlik standartları dâhilinde ulusal veri tabanlarında saklanmaktadır. Ayrıca İleti Yönetim Sistemi tüm vatandaşlarımıza ücretsiz hizmet vermektedir.